Home » Elemzések, Featured, Headline, Kommentárok, Közlemények

Így regisztrált Amerika

8 November 2012 Szerző: Címkék: Nincs komment

Az Amerikai Egyesült Államokban kedden lezajlott választásokon kizárólag a regisztrált szavazók járulhattak az urnákhoz. Ennek megfelelően a jelöltek kampánya nem csupán a választók meggyőzésére és szavazatainak megszerzésére koncentrált, hanem magára a regisztrációra is. A Political Capital közösségimédia-szakértője kalauzol a kibertérben.

A 90-es évek elejétől kezdődően a szövetségi kormányzatban meg volt a kellő akarat, hogy a regisztrációs eljárás egyszerűsítésével növeljék a részvételt a választásokon. Ennek egyik első lépése volt az 1993-as Szövetségi Választói Regisztrációs Törvény (National Voter Registration Act), avagy a „mozgósító” törvény (Motor Voter Law), ahogy akkor nevezték a tervezetet. Ez tette lehetővé, hogy a szavazók egységes formanyomtatványokon regisztrálhassanak a jogosítványkiváltó irodákban, iskolákban, könyvtárakban vagy akár postai úton. A pontos szabályozás természetesen az államok törvényhozásának kezébe került, így többen – a szövetségi törvényben előírtakat túlteljesítve – a választás napján is lehetővé tették a regisztrációt (Észak-Dakota, Idaho, Minnesota, New Hampshire, Wisconsin, Wyoming). Az internetpenetráció növekedésével (az USA-ban jelenleg a lakosság 77%-ának van hozzáférése napi szinten a világhálóhoz) természetesen az online regisztráció lehetőségét is biztosították több államban (Arizona, Colorado, Indiana, Kalifornia, Kansas, Louisiana, Nevada, Oregon, Utah, Washington), amelyek között találunk (mobileszköz- és internethasználat szempontjából is) kifejezetten fejlett, illetve nagyon ritkán lakott államokat egyaránt. Washington államban idén elsőként a Facebookon is regisztrálhattak a választók egy alkalmazás segítségével, melynek fejlesztésében a Facebook csapata is részt vett.

A regisztráció hagyományosan rendkívül fontos a pártoknak is: a feliratkozás módjának minél részletesebb ismertetése a kampány kiemelt része. Az elnökválasztáson győztes Barack Obama egy önálló domaint hozott létre, hogy hub-ként szolgáljon a regisztrációs kampányának. A gottaregister.com – ami a választás napján a gottavote.com domainhez hasonlóan a vote.barackobama.com oldalra mutatott – részletes, államokra lebontott, térképekkel támogatott információkkal látta el a regisztrálni vágyó választópolgárokat. Az újraválasztott elnök Facebook-oldalán rendszeresen visszatértek a regisztrációra, Youtube-csatornáján is több videóban aktivitásra buzdítottak – ráadásul mindezt a meghatározó célcsoportokra lebontva, ahogy például az alábbi videóban a First Lady a latino szavazókat külön is megszólítja.

A választási kampányban egyébként jól szereplő Mitt Romney ezzel szemben sem Facebook-oldalán, sem Youtube-csatornáján nem osztott meg kifejezetten a regisztrációt propagáló tartalmat. Ez azért meglepő, mert a republikánusok korábban igen sok energiát fektettek a fiatal szavazók mobilizálásba.

Amerikáról lévén szó, a civilek is kampányoltak a regisztráció mellett. Az egyik legsikeresebb kezdeményezés a fiatal választók aktivizálásán munkálkodó nonprofit szervezetet, a RockTheVote-ot dicséri. A regisztrációra és a szavazásra buzdítás mellett, két választás között is aktív politikai részvételre ösztönöznek. Elképesztő mennyiségű művészt, főleg zenészt tudnak támogatóik között, és nemcsak a mainstream popkultúra szereplői közül, hanem jelentős szubkulturális csoportokat megszólítani képes, sztárnak semmiképp sem nevezhető alkotókat is. Ezzel minden bizonnyal nagyon sikeresen növelik a kampány elérését. Egy másik, hasonlóan átfogó, független kampány a Let One Voice Emerge. Mind a két oldalon részletes információ található a regisztráció menetéről, lakóhely szerinti bontásban.

A hírességeket nemcsak a független szervezetek, hanem maguk a jelöltek is használták; a nagyobb kampányrendezvények mellett a regisztrációra buzdításban is többen kivették részüket. A hírességek szerepeltetése a kampányban kiválóan alkalmas olyan választói csoportok elérésére, akiket egyébként semmilyen direkt politikai tartalommal nem lehet megszólítani. Ne legyen kétségünk afelől, hogy minden egyes megmozdulásuk, aktivitásuk jó előre egyeztetett és meghatározott mederben folyik. Beyoncé például, aki egyébként férjével rengeteget kampányolt Obama mellett, a tumblr-jén a regisztrációs ívét osztotta meg. A Romneyt támogató hírességek viszont nem ösztönözték feliratkozásra híveiket ehhez hasonló, személyes csatornákon.

Hogy mindennek volt-e hatása az eredményre? Biztos választ aligha kaphatunk, a trendek mindenesetre arra utalnak, hogy a mozgósító kampányok akkor lehetnek sikeresek, ha sok felületen, változatos eszköztárral, egyre személyre szabottabban zajlanak.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*