Arányos modelleket a kifutóra
A magyar választási reform egyik fő sajátossága az, hogy nincs rá nyilvánvaló ok – állítja a választási reform szakértői vitájába bekapcsolódó ENYEDI ZSOLT. A Közép-európai Egyetem docense szerint a választási szabályaink többségi irányba való elmozdulása súlyosbítaná azokat a bajokat, amelyek gyengítik demokráciánk minőségét: az aránytalanságot, a pártközpontok uralmát, a magas bejutási küszöböket, a vezérközpontúságot.
Az eddig megismert tervek azt jelzik, hogy a magyar választási rendszer nem fog gyökeresen átalakulni. A kormánypárti gesztusok (mindenekelőtt Lázár János megnyilvánulásai) pragmatizmust, nyitottságot, a kontinuitás megőrzésének szándékát fejezik ki. A más kormányzati területektől meglehetősen eltérő kommunikációs stílus nyilván összefüggésben van azzal a ténnyel, hogy a bevezetendő változtatások hosszú távú hatása az egyes pártok sorsát illetően számos tényezőn múlik és ezért szinte kiszámíthatatlan.
A bizonytalanság megteremti annak a lehetőségét, hogy a döntéshozók a javaslatokat ne az egyes pártok szemszögéből értékeljék, hanem annak a szempontjából, hogy milyen fajta demokráciát segítenek elő. Az eddigi vitában a kormányzóképesség és az arányosság értékei kerültek leginkább szembe egymással. Ezeket a vonatkozásokat érdemes összekapcsolni a mélyebben fekvő társadalmi értékekkel és a nemzetközi tapasztalatok kontextusában tárgyalni. Az összehasonlítás segíthet annak a felderítésében, hogy milyen tekintetben tér el Magyarország a demokratikus országok átlagától és hogy hosszú távon milyen következményekkel járnak az egyes szabályok.
Egy alaposabb nemzetközi kitekintés első körben azt mutatná meg, hogy konszolidált demokráciában a választási törvény érdemben csak ritkán változik. Az időnként előforduló reformokban egy a közös: van valami nyilvánvaló okuk. A fennálló rendszer valamelyik tulajdonsága frusztrálja a választókat, a kormányzó párt vezetőségét, a politikai elit egészét, vagy esetleg a pártvezetéssel szemben fellépő képviselőket. A változások kezdeményezői sürgető erkölcsi, hatékonysági, politikai vagy, ritkábban, gazdasági okokkal érvelnek a reform mellett.
A jelenlegi magyar reform egyik fő sajátossága az, hogy hiányzik a nyilvánvaló ok. A kisebb parlament és – kevésbé markánsan – a kampány lerövidítése olyan célok, amelyek találkoznak a polgárok preferenciáival. Semmi sem jelzi azonban, hogy ezeket az ügyeket a polgárok fontosnak tartanák, ennyiben tehát a reform politikai indoklása nem alapulhat rájuk.
A kormányzati szereplők mindenekelőtt a kormányzóképesség erősítését nevezik meg a legfontosabb célként. Ebben a tekintetben azonban Magyarország semmivel sem marad el más országoktól. Igaz, kormányaink koalíciósak voltak és az is igaz, hogy a többséggel rendelkező egypárti kormányok általában stabilabbak. A magyar kormányok azonban az eddigi szabályok mellett is kiemelkedően hosszú életűek voltak. Nem beszélve arról, hogy bár az egypárti kormányok talán gyorsabban hoznak döntéseket, semmi sem igazolja, hogy ezek a döntések jobbak lennének.
Magyarország és az európai országok kormányzati stabilitási mutatói *
| Ukrajna | 
 215,3  | 
| Lettország | 
 323,5  | 
| Románia | 
 328,6  | 
| Litvánia | 
 337,4  | 
| Lengyelország | 
 362,9  | 
| Portugália | 
 362,9  | 
| Görögország | 
 377,3  | 
| Franciaország | 
 377,3  | 
| Olaszország | 
 388,1  | 
| Macedónia | 
 396,0  | 
| Albánia | 
 469,0  | 
| Szlovénia | 
 509,8  | 
| Észtország | 
 512,4  | 
| Finnország | 
 535,2  | 
| Belgium | 
 615,2  | 
| Szlovákia | 
 631,5  | 
| Csehország | 
 631,5  | 
| Bulgária | 
 643,9  | 
| Dánia | 
 718,5  | 
| Németország | 
 772,6  | 
| Norvégia | 
 773,2  | 
| Svédország | 
 784,7  | 
| Magyarország | 
 858,0  | 
| Izland | 
 872,8  | 
| Hollandia | 
 881,4  | 
| Ausztria | 
 926,3  | 
| Ausztria | 
 926,3  | 
| Írország | 
 974,6  | 
| Nagy Britannia | 
 1017,1  | 
| Spanyolország | 
 1071,1  | 
| Luxemburg | 
 1171,9  | 
* Forrás: Sebastian Jäckle: Determinanten der Regierungsbeständigkeit
Az adatsorok az első választástól 2006 végéig húzódnak, és azt mutatják, hogy átlagban hány napig van hivatalban egy kormány.
Természetesen a többségi logikának számos előnye van: az ilyen rendszerekben nem a pártelitek egyezkedése, hanem a választók döntik el, ki kormányozzon (legalábbis ha a legtöbb szavazatot kapó párt szerzi meg a parlamenti helyek többségét), a kormányzók teljesítményéről egyértelmű döntés születik, a pártoknak érdekükben áll pragmatikusan viselkedni és a területileg be nem ágyazott szélsőséges erők tere beszűkül. Magyarországon azonban a választási rendszer többségi komponense, a választások előtt megkötött szövetségek, valamint a konfliktusos politikai kultúra miatt már az eddigiekben is egyértelmű választási eredmények alakultak ki. A koalíciós kormányok mindannyian szolid felhatalmazással rendelkeztek. A konfliktusos politizálási stílus pedig viszonylagossá tette azt az előnyt, hogy a miniszterelnöki pozíció a jobbközép és a balközép nagypártok között vándorolt.
A választási szabályainknak többségi irányba való elmozdulása tehát legfeljebb megerősítheti a politikai rendszer azon sajátosságait, amelyek tekintetében már most is a világ élvonalába tartozunk. Eközben nem orvosolná, sőt, bizonyos vonatkozásokban súlyosbítaná azokat a bajokat, amelyek gyengítik demokráciánk minőségét: az aránytalanságot, a pártközpontok uralmát, a magas bejutási küszöböket, a vezérközpontúságot. Mind a négy vonatkozásban Magyarország messze esik az európai átlagtól.
A legnyilvánvalóbb probléma az aránytalanság kérdése. Michael Gallaghernek, a téma egyik legnevesebb szakértőjének a honlapján szereplő adatait alapul véve és a legutóbbi öt választás átlagát kiszámítva a következő rangsort kapjuk.
Magyarország és az európai országok aránytalansági mutatói **
| Hollandia | 
 1,01  | 
| Dánia | 
 1,04  | 
| Málta | 
 1,58  | 
| Svédország | 
 1,59  | 
| Izland | 
 2,19  | 
| Ausztria | 
 2,32  | 
| Svájc | 
 3,03  | 
| Németország | 
 3,11  | 
| Finnország | 
 3,27  | 
| Norvégia | 
 3,28  | 
| Észak-Írország | 
 3,55  | 
| Belgium | 
 3,67  | 
| Szlovénia | 
 3,82  | 
| Luxemburg | 
 4,10  | 
| Lettország | 
 4,45  | 
| Észtország | 
 4,79  | 
| Portugália | 
 5,32  | 
| Spanyolország | 
 5,46  | 
| Románia | 
 5,75  | 
| Szlovákia | 
 5,76  | 
| Bulgária | 
 6,10  | 
| Írország | 
 6,16  | 
| Csehország | 
 6,29  | 
| Lengyelország | 
 6,91  | 
| Görögország | 
 7,58  | 
| Moldova | 
 8,14  | 
| Litvánia | 
 10,27  | 
| Magyarország | 
 10,41  | 
| Nagy-Britannia | 
 15,93  | 
| Franciaország | 
 18,06  | 
** Forrás: http://www.tcd.ie/Political_Science/staff/michael_gallagher/ElSystems/Docts/ElectionIndices.pdf
A nagyobb számok magasabb aránytalanságot mutatnak.
Az arányosabb rendszerek nemcsak a pártreferenciákat jelenítik meg arányosabban, de a politikai nézeteket is. Több esélyt adnak a kisebbségeknek, kedvezőbbek a nők számára. Az ilyen szabályokat alkalmazó országokban magasabb a részvétel és nagyobb a politikai rendszer legitimitása. Sőt, ahogy egy friss kutatás kimutatta, magasabb a társadalmi tolerancia szintje is.
Az ok-okozati kapcsolat természetesen nem egyértelmű. Sokszor a hatalommegosztás kultúráján alapuló, pluralizmusukat felvállaló társadalmak kényszerítik ki az arányosabb választási rendszereket. De a politikai cselekvőket párbeszédre kényszerítő intézmények ugyancsak visszahatnak a kultúra jellegére.
A fentiek alapján logikusnak tűnik a következtetés: ha már változtatunk, igyekeznünk kell a rendszert arányosabbá tenni. A javaslatok azonban nem ebbe az irányba mutatnak. Félő, hogy a rendkívül koncentrált, vezérközpontú, párbeszédképtelen pártrendszer még inkább magához idomítja a választási intézményeket. És mindezt lopakodva teszi, hiszen a politikai szereplők erőteljesebb megszűrésére vagy az aránytalanság növelésére való igény meg sem jelenik artikulált véleményként.
A kormánynak a vitára való nyitottsága üdvözlendő, de az asztalon levő javaslatok kevéssé szívderítők. Az egyes polgárok befolyását növelő reformok, úgy mint a levél útján történő szavazás lehetőségének kiszélesítése, az elektronikus szavazás vagy a preferenciális szavazat bevezetése, fel sem merülnek a vitákban, pedig mindezek vonatkozásában Magyarország a listák végén kullog. Ehhez képest több a választójog gyakorlását nehezítő javaslatot mérlegelnek a döntéshozók. A legmeglepőbb számomra az, hogy a vegyes szisztémát fenntartó, de az egyéni kerületeket német módra személyessé tevő listás rendszer nem jelenik meg alternatívaként, pedig az az arányosságot és a kontinuitást egyaránt biztosítaná.
A választási szabályok a demokratikus képviselet alapját érintik. Magyarországon az országgyűlési választások megszervezésének különösen nagy a tétje, hiszen a helyi, regionális szint súlya kicsi, felsőház nem létezik, a korporatív struktúrák és a civil társadalmi mozgalmak gyengék, a média a pártokkal összefonódott.
A választási reformok nagy lehetőségek egy politikai közösség számára. Magyarország egyik legsúlyosabb problémája az, hogy a politikai szereplők nem képesek együttműködni. Az arányos rendszerek a hatalommegosztás intézményi világának részei. Az irányukba tett lépésekkel a politikai elit jelezhetné, hogy a párbeszédre való nyitottság nem csak izolált gesztusokban fog megjelenni.
A politikában a PR jelentsen arányosságot.








