Arányos modelleket a kifutóra
A magyar választási reform egyik fő sajátossága az, hogy nincs rá nyilvánvaló ok – állítja a választási reform szakértői vitájába bekapcsolódó ENYEDI ZSOLT. A Közép-európai Egyetem docense szerint a választási szabályaink többségi irányba való elmozdulása súlyosbítaná azokat a bajokat, amelyek gyengítik demokráciánk minőségét: az aránytalanságot, a pártközpontok uralmát, a magas bejutási küszöböket, a vezérközpontúságot.
Az eddig megismert tervek azt jelzik, hogy a magyar választási rendszer nem fog gyökeresen átalakulni. A kormánypárti gesztusok (mindenekelőtt Lázár János megnyilvánulásai) pragmatizmust, nyitottságot, a kontinuitás megőrzésének szándékát fejezik ki. A más kormányzati területektől meglehetősen eltérő kommunikációs stílus nyilván összefüggésben van azzal a ténnyel, hogy a bevezetendő változtatások hosszú távú hatása az egyes pártok sorsát illetően számos tényezőn múlik és ezért szinte kiszámíthatatlan.
A bizonytalanság megteremti annak a lehetőségét, hogy a döntéshozók a javaslatokat ne az egyes pártok szemszögéből értékeljék, hanem annak a szempontjából, hogy milyen fajta demokráciát segítenek elő. Az eddigi vitában a kormányzóképesség és az arányosság értékei kerültek leginkább szembe egymással. Ezeket a vonatkozásokat érdemes összekapcsolni a mélyebben fekvő társadalmi értékekkel és a nemzetközi tapasztalatok kontextusában tárgyalni. Az összehasonlítás segíthet annak a felderítésében, hogy milyen tekintetben tér el Magyarország a demokratikus országok átlagától és hogy hosszú távon milyen következményekkel járnak az egyes szabályok.
Egy alaposabb nemzetközi kitekintés első körben azt mutatná meg, hogy konszolidált demokráciában a választási törvény érdemben csak ritkán változik. Az időnként előforduló reformokban egy a közös: van valami nyilvánvaló okuk. A fennálló rendszer valamelyik tulajdonsága frusztrálja a választókat, a kormányzó párt vezetőségét, a politikai elit egészét, vagy esetleg a pártvezetéssel szemben fellépő képviselőket. A változások kezdeményezői sürgető erkölcsi, hatékonysági, politikai vagy, ritkábban, gazdasági okokkal érvelnek a reform mellett.
A jelenlegi magyar reform egyik fő sajátossága az, hogy hiányzik a nyilvánvaló ok. A kisebb parlament és – kevésbé markánsan – a kampány lerövidítése olyan célok, amelyek találkoznak a polgárok preferenciáival. Semmi sem jelzi azonban, hogy ezeket az ügyeket a polgárok fontosnak tartanák, ennyiben tehát a reform politikai indoklása nem alapulhat rájuk.
A kormányzati szereplők mindenekelőtt a kormányzóképesség erősítését nevezik meg a legfontosabb célként. Ebben a tekintetben azonban Magyarország semmivel sem marad el más országoktól. Igaz, kormányaink koalíciósak voltak és az is igaz, hogy a többséggel rendelkező egypárti kormányok általában stabilabbak. A magyar kormányok azonban az eddigi szabályok mellett is kiemelkedően hosszú életűek voltak. Nem beszélve arról, hogy bár az egypárti kormányok talán gyorsabban hoznak döntéseket, semmi sem igazolja, hogy ezek a döntések jobbak lennének.
Magyarország és az európai országok kormányzati stabilitási mutatói *
| Ukrajna |
215,3 |
| Lettország |
323,5 |
| Románia |
328,6 |
| Litvánia |
337,4 |
| Lengyelország |
362,9 |
| Portugália |
362,9 |
| Görögország |
377,3 |
| Franciaország |
377,3 |
| Olaszország |
388,1 |
| Macedónia |
396,0 |
| Albánia |
469,0 |
| Szlovénia |
509,8 |
| Észtország |
512,4 |
| Finnország |
535,2 |
| Belgium |
615,2 |
| Szlovákia |
631,5 |
| Csehország |
631,5 |
| Bulgária |
643,9 |
| Dánia |
718,5 |
| Németország |
772,6 |
| Norvégia |
773,2 |
| Svédország |
784,7 |
| Magyarország |
858,0 |
| Izland |
872,8 |
| Hollandia |
881,4 |
| Ausztria |
926,3 |
| Ausztria |
926,3 |
| Írország |
974,6 |
| Nagy Britannia |
1017,1 |
| Spanyolország |
1071,1 |
| Luxemburg |
1171,9 |
* Forrás: Sebastian Jäckle: Determinanten der Regierungsbeständigkeit
Az adatsorok az első választástól 2006 végéig húzódnak, és azt mutatják, hogy átlagban hány napig van hivatalban egy kormány.
Természetesen a többségi logikának számos előnye van: az ilyen rendszerekben nem a pártelitek egyezkedése, hanem a választók döntik el, ki kormányozzon (legalábbis ha a legtöbb szavazatot kapó párt szerzi meg a parlamenti helyek többségét), a kormányzók teljesítményéről egyértelmű döntés születik, a pártoknak érdekükben áll pragmatikusan viselkedni és a területileg be nem ágyazott szélsőséges erők tere beszűkül. Magyarországon azonban a választási rendszer többségi komponense, a választások előtt megkötött szövetségek, valamint a konfliktusos politikai kultúra miatt már az eddigiekben is egyértelmű választási eredmények alakultak ki. A koalíciós kormányok mindannyian szolid felhatalmazással rendelkeztek. A konfliktusos politizálási stílus pedig viszonylagossá tette azt az előnyt, hogy a miniszterelnöki pozíció a jobbközép és a balközép nagypártok között vándorolt.
A választási szabályainknak többségi irányba való elmozdulása tehát legfeljebb megerősítheti a politikai rendszer azon sajátosságait, amelyek tekintetében már most is a világ élvonalába tartozunk. Eközben nem orvosolná, sőt, bizonyos vonatkozásokban súlyosbítaná azokat a bajokat, amelyek gyengítik demokráciánk minőségét: az aránytalanságot, a pártközpontok uralmát, a magas bejutási küszöböket, a vezérközpontúságot. Mind a négy vonatkozásban Magyarország messze esik az európai átlagtól.
A legnyilvánvalóbb probléma az aránytalanság kérdése. Michael Gallaghernek, a téma egyik legnevesebb szakértőjének a honlapján szereplő adatait alapul véve és a legutóbbi öt választás átlagát kiszámítva a következő rangsort kapjuk.
Magyarország és az európai országok aránytalansági mutatói **
| Hollandia |
1,01 |
| Dánia |
1,04 |
| Málta |
1,58 |
| Svédország |
1,59 |
| Izland |
2,19 |
| Ausztria |
2,32 |
| Svájc |
3,03 |
| Németország |
3,11 |
| Finnország |
3,27 |
| Norvégia |
3,28 |
| Észak-Írország |
3,55 |
| Belgium |
3,67 |
| Szlovénia |
3,82 |
| Luxemburg |
4,10 |
| Lettország |
4,45 |
| Észtország |
4,79 |
| Portugália |
5,32 |
| Spanyolország |
5,46 |
| Románia |
5,75 |
| Szlovákia |
5,76 |
| Bulgária |
6,10 |
| Írország |
6,16 |
| Csehország |
6,29 |
| Lengyelország |
6,91 |
| Görögország |
7,58 |
| Moldova |
8,14 |
| Litvánia |
10,27 |
| Magyarország |
10,41 |
| Nagy-Britannia |
15,93 |
| Franciaország |
18,06 |
** Forrás: http://www.tcd.ie/Political_Science/staff/michael_gallagher/ElSystems/Docts/ElectionIndices.pdf
A nagyobb számok magasabb aránytalanságot mutatnak.
Az arányosabb rendszerek nemcsak a pártreferenciákat jelenítik meg arányosabban, de a politikai nézeteket is. Több esélyt adnak a kisebbségeknek, kedvezőbbek a nők számára. Az ilyen szabályokat alkalmazó országokban magasabb a részvétel és nagyobb a politikai rendszer legitimitása. Sőt, ahogy egy friss kutatás kimutatta, magasabb a társadalmi tolerancia szintje is.
Az ok-okozati kapcsolat természetesen nem egyértelmű. Sokszor a hatalommegosztás kultúráján alapuló, pluralizmusukat felvállaló társadalmak kényszerítik ki az arányosabb választási rendszereket. De a politikai cselekvőket párbeszédre kényszerítő intézmények ugyancsak visszahatnak a kultúra jellegére.
A fentiek alapján logikusnak tűnik a következtetés: ha már változtatunk, igyekeznünk kell a rendszert arányosabbá tenni. A javaslatok azonban nem ebbe az irányba mutatnak. Félő, hogy a rendkívül koncentrált, vezérközpontú, párbeszédképtelen pártrendszer még inkább magához idomítja a választási intézményeket. És mindezt lopakodva teszi, hiszen a politikai szereplők erőteljesebb megszűrésére vagy az aránytalanság növelésére való igény meg sem jelenik artikulált véleményként.
A kormánynak a vitára való nyitottsága üdvözlendő, de az asztalon levő javaslatok kevéssé szívderítők. Az egyes polgárok befolyását növelő reformok, úgy mint a levél útján történő szavazás lehetőségének kiszélesítése, az elektronikus szavazás vagy a preferenciális szavazat bevezetése, fel sem merülnek a vitákban, pedig mindezek vonatkozásában Magyarország a listák végén kullog. Ehhez képest több a választójog gyakorlását nehezítő javaslatot mérlegelnek a döntéshozók. A legmeglepőbb számomra az, hogy a vegyes szisztémát fenntartó, de az egyéni kerületeket német módra személyessé tevő listás rendszer nem jelenik meg alternatívaként, pedig az az arányosságot és a kontinuitást egyaránt biztosítaná.
A választási szabályok a demokratikus képviselet alapját érintik. Magyarországon az országgyűlési választások megszervezésének különösen nagy a tétje, hiszen a helyi, regionális szint súlya kicsi, felsőház nem létezik, a korporatív struktúrák és a civil társadalmi mozgalmak gyengék, a média a pártokkal összefonódott.
A választási reformok nagy lehetőségek egy politikai közösség számára. Magyarország egyik legsúlyosabb problémája az, hogy a politikai szereplők nem képesek együttműködni. Az arányos rendszerek a hatalommegosztás intézményi világának részei. Az irányukba tett lépésekkel a politikai elit jelezhetné, hogy a párbeszédre való nyitottság nem csak izolált gesztusokban fog megjelenni.
A politikában a PR jelentsen arányosságot.








