Home » Elemzések, Kommentárok

Az ajánlási rendszer tapasztalatai

31 May 2010 Szerző: Címkék: Nincs komment

Mivel az már biztos, hogy vadonatúj választási rendszerünk lesz, mind a fő működési mechanizmusok, mind a legapróbb részletek teljes átdolgozás előtt állnak. A Political Capital fontosnak tartja, hogy széleskörű szakmai vita folyjon a választási reformról, ezért teremtette meg ennek fórumát a blogon.

Az Országos Választási Bizottság (OVB) hivatalos jelentéséből végül kimaradt elemzését foglalta össze és juttatta el hozzánk HALMAI GÁBOR egyetemi tanár, az OVB elnökhelyettese. Vendégszerzőnk második bejegyzésében a jelöltállítás visszásságait veszi górcső alá.

Az OVB már a 2006. évi országgyűlési választásokról szóló jelentésében is megállapította, hogy az ajánlások akkori és jelenlegi rendszere kapcsán a visszaélések sokasodása arra figyelmeztet, hogy fel lehetne és kellene váltani azokat vagy ajánlóívekkel vagy pedig kauciós megoldással. A mostani választások során még több probléma akadt a kopogtatócédulákkal, amelyek még inkább nyilvánvalóvá tették, hogy az intézmény maga potenciális melegágya a visszaéléseknek. Ehhez járult ez alkalommal az a jelenség, hogy a politikai ellenfelek – részben a szükséges számú szelvény többszörösének összegyűjtésére törekedve, részben különböző kifogások révén – a kopogtatócédula-gyűjtés kapcsán igyekeztek ellehetetleníteni a kisebb pártokat. Ennek szenvedő alanya mindenekelőtt az MDF volt.

A választási kampány során elsőként jelentkező problémát a közforgalom számára nyitva álló munkahelyek (éttermek, kávézók, könyvesboltok stb.) bevonása jelentette a cédulagyűjtésbe. Az OVB ezzel kapcsolatban a választási szervek egységes jogértelmezését elősegítendő állásfoglalást adott ki, alapvetően a következő megfontolásokból. Az első érv a törvény szövegének nyelvtani értelmezése, amely anélkül tiltja az ajánlószelvények gyűjtését munkahelyeken munkaidőben, hogy a tilalmat kizárólag a munkahelyeken munkát végzők egymás közötti kapcsolatára korlátozná. Ebből pedig logikusan következik, hogy a tilalom mindenkire vonatkozik. A második érv azzal kapcsolatos, hogy ellentétes az eredeti jogalkotói intenciókkal, de az adatvédelmi törvény előírásaival az is, hogy ezzel a megoldással a választópolgár személyes adatait általa ismeretlen személyekre bízza. A választási eljárási törvény szigorú szabályai rendezik, hogy a pártok milyen feltételekkel kezelhetik az ajánlószelvényen szereplő személyes adatokat, a nevet, a lakcímet, a személyi számot és legfőképpen a politikai szimpátiára utaló különleges adatot. Az elmúlt években a pártok részéről ezekkel az adatokkal való számos visszaélésre derült fényt. A pártok azonban legalább törvény alapján vállalják ezt az adatkezelést, és így felelőssé is tehetők a jogellenességért. Az üzletek, boltok tulajdonosai, alkalmazottai azonban nem a törvény alapján kezelik a személyes adatokat, és értelemszerűen nem is lenne bizonyítható, ha felbontanának egy-egy dobozt, illetve borítékot. Így azután felelőtlenek is. A harmadik – és talán legsúlyosabb – ellenérv a munkahelyi gyűjtéssel szemben, hogy lényegében a mindennapi élet valamennyi területén intézményesíti társadalmunknak azt a megosztottságát, ami sajnos már amúgyis meglehetősen előrehaladott folyamat.

Születtek olyan – nyilvánvalóan elfogadhatatlan – választási bizottsági döntések is ajánlószelvényekkel kapcsolatban, amelyek azon az alapon kérdőjelezték meg ajánlószelvények érvényességét, hogy azon nem ugyanazzal az írással és/vagy tollal szerepeltek a jelölt és a jelölőszervezet adatai, mint az ajánló választópolgáréi. Az OVB-nek azt is jogértelmező állásfoglalással kellett tisztáznia a választási szervek felé, hogy az ajánlás folyamata az ajánló választópolgár részéről a kitöltött ajánlószelvénynek a jelölt, illetve a jelölő szervezet képviselőjének való átadásával lezárul. Mivel az ajánlás nem vonható vissza, ha a nyilvántartásba vett jelölt bármely okból kiesik, illetőleg a még nyilvántartásba nem vett jelölt az ajánlószelvényeket nem adja le, a választópolgár újabb érvényes ajánlást más jelölt részére már nem adhat. A jelölt, illetve a jelölőszervezet képviselőjének átadott ajánlószelvényeket más jelölt nevére utólag átírni nem lehet, még úgy sem, hogy a jelölt vagy a jelölőszervezet ismét felkeresi az ajánlószelvényt eredetileg kitöltött választópolgárt.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*