Home » Elemzések, Kommentárok

Kétszáz fős parlament – 2. koncepció

13 May 2010 Szerző: Címkék: Nincs komment

A Fidesz választásireform-elképzeléseiről annyit tudunk, hogy legfeljebb kétszáz fős parlamentet hozna létre vegyes rendszer mellett. Ez a megkötés meglehetősen szűkre szabja a mozgásteret, de számos kérdésben még így is van miből válogatnia az új kormánynak.

Az első koncepcióban bemutattuk a létező talán legtisztább vegyes rendszert, amelynek lényege, hogy a választónak egyetlen szavazata van csak. A mai, második koncepció szerint azonban megmaradna a két szavazat: az egyiket az egyéni jelöltek valamelyikére, a másikat pedig a pártlisták egyikére lehetne leadni.

Az egyéni választókerületek száma ebben az esetben is 140-160 között reális (az 1. koncepcióban már kifejtett okokból), a fennmaradó 60-40 mandátumot pedig egy országos listáról osztanák ki. Az első koncepcióval szemben viszont ez nem kompenzációs lista volna, hanem közvetlenül erre szavazhatnának a választók, a mandátumokat pedig arányosan osztanák ki. Ez volna a koncepció alapja, de számos ponton lehet legózni a kiegészítő elemekkel.

Ez a koncepció például gond nélkül kivitelezhető egy- és két fordulóval egyaránt. Előbbi esetben az egyéni győzelemhez elegendő lenne a relatív többség, a második esetben viszont, ha az első fordulóban nincs abszolút győztes, akkor második fordulót kellene tartani. Amennyiben a Fidesz ezt választaná, minden bizonnyal egyszerűsítené a továbbjutás feltételeit is, és egyszerűen a két élen álló jelölt jutna a második fordulóba.

Ha valamivel kevesebb egyéni választókerület lenne, és ezzel párhuzamosan nőne a listás mandátumok száma, akkor az országos helyett regionális-, szélsőséges esetben pedig megyei listákat is ki lehetne alakítani. Ennek a már tárgyalt okokból nem sok értelme volna; nem valószínű, hogy a Fidesz annyira ragaszkodna a területi listákhoz, hogy hajlandó volna kisebb súlyt adni a többségi ágnak, azért érdemes mégis számba venni, mert fideszes körökből már nyilvánosságra kerültek olyan elképzelések, hogy nem a megyei-, hanem az országos listát ejtenék ki a rendszerből.

A parlamenti küszöb számításának módja és mértéke, a jelöltállítási rendszerrel karöltve szintén képezhetné alku tárgyát.

Nézzük, hogyan alakulnának a mandátumarányok, ha 2010-ben a vázolt koncepció mentén egyfordulós rendszerben bonyolították volna le a választást.

Parlamenti arányok a 2010-es eredmények alapján, ha a választást a vázolt koncepció mentén bonyolították volna le (egy forduló, 160 egyéni és 40 listás mandátum)

Parlamenti arányok a 2010-es eredmények alapján, ha a választást a vázolt koncepció mentén bonyolították volna le (egy forduló, 140 egyéni és 60 listás mandátum)

Ránézésre vonzó megoldás lehet a Fidesz számára. A párt az első modellnél is nagyobb mértékben felülreprezentált, aminek oka, hogy ebben a koncepcióban nincs kapcsolat az egyéni és a listás ág között: mindkét pilléren a Fidesz a legerősebb, míg ha a kompenzációs logikát követné az országos lista, akkor onnan nem jutna a Fidesznek mandátum. Ilyen választási eredménynél minden ellenfelet lehetetlen helyzetbe hoz a rendszer, a középpártok is messze országos támogatottságuk alatt lennének csak jelen a parlamentben, a kis pártokat pedig alig engedné be. Paradox módon ez a kompenzációs mechanizmust nélkülöző modell politikailag sokkal inkább tekinthető kompenzációsnak: arányos képviseletről távolról sem beszélhetünk, lényegét tekintve egy többségi modell ez, ahol egész minimálisan kompenzálják a veszteseket.

Ezt támasztják alá a 2006-os eredmények is. Akkor két nagy párt mellett két kicsi jutott be a parlamentbe, abszolút többséget pedig a hatályos szabályozás mellett senki sem szerzett, a fiktív szisztémában viszont igen.

Parlamenti arányok a 2006-os eredmények alapján, ha a választást a vázolt koncepció mentén bonyolították volna le (egy forduló, 160 egyéni és 40 listás mandátum)

Parlamenti arányok a 2006-os eredmények alapján, ha a választást a vázolt koncepció mentén bonyolították volna le (egy forduló, 140 egyéni és 60 listás mandátum)


Látszik, hogy a kispártok a nagyok eredményétől függetlenül éppen csak néhány mandátumra számíthatnának. A 2006-os modellezés viszont jelzi, hogy ha két, hasonló mértékű támogatottsággal bíró párt is küzd az arénában, akkor már az ő eredményeiket nem annyira torzítja az eredmény, mint ha csak egy nagy volna. Ez persze egyáltalán nem meglepő: ha két erős párt van, akkor az a tisztán arányos és a tisztán többségi rendszerekben is kiegyenlítettebb eredményt hoz.

A szemmel látható aránytalanságokat ezen a szisztémán belül úgy lehetne oldani, hogy csökkentik az egyéni kerületek számát, növelve a listás ág súlyát. Ez viszont újfent kikezdené az egyéni képviselet lényegét. A másik, jóval racionálisabb megoldás a képviselők létszámának növelése lenne (például 150-150 egyéni- és listás mandátummal), de ez ugye a kétszáz fős limit miatt most nem opció.
A második koncepció tehát megtartaná a kétszavazatos módszert, a választó számára ezért alig változna valami, továbbra is kifejezhetné másodlagos preferenciáját. A nagypártokat még az első variációnál is jobban megerősíti, míg a kicsiket még jobban sújtja. A legtöbb választó számára ez volna a vegyes rendszerek közül a legérthetőbb megoldás, ami talán növelné a belévetett bizalmat, a kispártok jelzésszintű parlamenti jelenléte viszont ez ellen hatna.

Ha ez a koncepció volna a befutó, és egy forduló mellett valósítanák meg, akkor a rövidebb kampány és az olcsóbb választási eljárás újfent a mérleg pozitív serpenyőjébe esnének, csakúgy, mint a külképviseleti szavazás rendeződése. Ha mégis két fordulóra kerülne sor, az viszont túl nagy teret nyithatna a másodlagos preferencia kifejezése előtt, ami utoljára 2002-ben volt (akkor sem elég) hasznos a Fidesz számára. Ami miatt ez a koncepció mégis felkeltheti Orbán Viktorék figyelmét, az az, hogy távaltilag a párt a 2006-os MSZP támogatottságát célozhatja meg magának, azaz ha fel is nő mellette egy váltópárt, de az a Fidesznél csak kevéssel marad gyengébb, akkor is megszerezhetőnek tűnik a mandátumok abszolút többsége – a 2006-os eredmények alapján készített modell legalábbis ezt vetíti előre mind a 160-40-es, mind a 140-60-as felosztásban. A kockázat viszont abban rejlik, hogy ha a Fidesz csak egy kevéssel gyengébbé válik jövőbeli riválisánál, a rendszer máris őt bünteti.


Az első fordulóban élen álló jelölteknek adtuk az egyéni mandátumot, így Tóth Józsefen kívül csak fideszes politikus nyert volna egyéniben (feltételezve, hogy a kerülethatár-átrajzolások egyik esetben sem érintették volna az erőviszonyokat). A területi listákra leadott szavazatokat pedig egyszerűen összeadtuk, és a D’Hondt-mátrixszal kiosztottuk a mandátumokat.


Az MSZP jelöltjei 99 helyen vezettek vagy nyertek az első fordulóban (az SZDSZ-szel közös jelölteket és Gyenesei Istvánt is ideszámoltuk), a Fidesz-KDNP jelöltjei pedig 77 helyen (az MDF-fel közös jelöltet is hozzáadtuk). A kerületek 56,25%-ában tehát a baloldali, 43,75%-ában pedig a jobboldali jelöltek vezettek. Természetesen súlyos leegyszerűsítés, de a célnak megfelelő eljárás, hogy ilyen arányban osztottuk ki a választókerületi győzelmeket közöttük, a listás mandátumokat viszont precízen, a szavazatarányuknak megfelelően, D’Hondt-módszerrel.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*