Home » Elemzések, Featured, Headline

Hihető? Kilencszer annyi pénz ment a kvótaellenes népszavazási kampányra, mint a Fidesz-KDNP 2014-es parlamenti választási kampányára

15 December 2016 Szerző: Címkék:, , Nincs komment

A kormány szerint 8,6 milliárd forintba került a kvótaellenes népszavazással kapcsolatos lakossági tájékoztatás. Ezzel szemben a kormánypártok 2014-es, a népszavazási kampánnyal nagyjából azonos nagyságrendű parlamenti választási kampánya, saját bevallásuk alapján, mindössze 984 millió forintot kóstált. Kérdés, hogy a kormány mikor mondott igazat: 2014-ben vagy 2016-ban?

A Political Capital (PC) és a Transparency International Magyarország (TI) az elmúlt években számtalanszor figyelmeztetett arra (például ekkor, ekkor és ekkor), hogy a kampányköltések szabályozatlansága nemcsak a korrupció melegágya, de aláássa a választási rendszer megbízhatóságát is. A 2016-os kvótanépszavazási kampány újfent igazolta, hogy Magyarországon kampánykiadások címén, átláthatatlan módon lehet milliárdos összegben közpénzt költeni.

A kormány szerint 8,6 milliárdba került a népszavazási kampány

A Kormányzati Tájékoztatási Központ az Index kérdésére válaszolva közölte, hogy bruttó 7,5 milliárd forintot költött a „népszavazással kapcsolatos tájékoztató kampányokra és politikai hirdetésekre”. A „népszavazással kapcsolatos tájékoztató levelek és a háztartásokba eljuttatott kiadványok” költségei 1,1 milliárd forintot tettek ki. A kormány szerint tehát bruttó 8,6 milliárd forintba került a népszavazási kampány. Azt azonban nem részletezte a kormány, hogy mennyibe kerültek az egyes kampányeszközök, ezért nem tudható, hogy mennyi ment óriásplakátokra és mennyi televíziós reklámokra, vagy egyéb hirdetési formákra.

PC_TI_Nepszavazas

A kormány talán igazat mondott 2016 őszén

A PC és a TI, a 2014-es választási kampányokhoz hasonlóan, a népszavazási kampány költéseit is ellenőrizte. Ezúttal a közterületi hirdetések és a választókhoz közvetlenül eljuttatott kampányüzenetek, szóróanyagok költségeit vizsgáltuk meg.

A piacon elérhető adatokból azt állapítottuk meg, hogy a kormány 2016. augusztus és október között összesen 12 585 darab közterületi plakáton hirdette a népszavazási üzeneteit. A kormányoldal olyannyira letarolta a plakátpiacot, hogy a vizsgált időszakban bő 1000 darabbal több óriásplakáton hirdetett, mint a 2014-es parlamenti választási öt hónaposra nyúlt kampánya során. A népszavazási kampány idején minden harmadik plakáthelyen kormányüzenetet olvashattunk, míg az országgyűlési választási kampány során a plakátoknak „csak” kevesebb mint a negyede népszerűsítette a kormánypártokat. Listaárakkal számolva (az óriásplakátok esetében ez 233 ezer forint, a kisebb méretű, ún. citylight plakátok esetében pedig 160 ezer forint) a kormány népszavazási plakátkampánya bruttó 2,7 milliárd forintba került.

Ehhez jönnek még az ún. politikai direktmarketing költések. A népszavazási kampány során a kormány 6,2 millió darab postai levelet küldött a polgároknak és 5 millió szórólapot osztott szét, 930 millió, illetve 100 millió forint értékben. További kisebb tételekkel együtt a PC és a TI 1,3 milliárd forintos költést kalkulált, míg a kormány önbevallása szerint összesen 1,1 milliárd forint ment el közvetlen lakossági kampányköltésekre.

Közterületi hirdetésekre és a háztól házig történő kampányolás eszközeire tehát összesen 4 milliárd forintot költött a kormány a népszavazási kampány során.

A vizsgálataink nem terjedtek ki a televíziós és rádióreklámokra, sem a nyomtatott sajtóban megjelent hirdetésekre. A Kreatív Online számításai szerint azonban ezeken a felületeken csak 2016. május és augusztus között 3,6 milliárd forintnyi népszavazási kampányreklám jelent meg. Ha ehhez hozzászámítjuk az órásplakátok és a lakossági közvetlen kampányolás költségeit, valamint figyelembe vesszük, hogy a televíziós és rádiós reklámok, meg az újsághirdetések egészen a népszavazás napjáig folytatódtak, reálisnak tűnik a kormány által közölt 8,6 milliárd forint.

Tényleg 9-szer drágább volt a népszavazási kampány a 2014-es parlamenti kampánynál?

A Fidesz-KDNP, saját bevallása szerint, mindössze 984 millió forintot költött a 2014-es parlamenti választási kampányra. Mi akkor sem hittünk a kormánypártoknak, amire jó okunk volt. A civil kampánymonitor számításai szerint ugyanis a parlamenti választási kampány során a kormányoldal kampányköltései 4 milliárd forintot tettek ki. Ebből, listaáron számolva, 2 milliárd forint ment óriásplakátokra, ideértve a Fidesz-KDNP-n túl a kormány és a Civil Összefogás Fórum plakátjait is. Ekkor, öt hónapon át, összesen legalább 11 562 óriásplakát népszerűsítette a Fidesz-KDNP-t Magyarország közterületein.

A választópolgároknak címzett közvetlen kampány is azonos méretű volt a 2014-es országgyűlési választási kampány és a 2016-os kvótanépszavazási kampány idején. Két évvel ezelőtt a kormányoldal 200 millió forintot költött 10 millió szórólapra és 642 millió forintot 4,3 millió postai levélre. A kormánypártok parlamenti választásokat megelőző teljes politikai direktmarketing kampányát a népszavazási kampány ilyen költéseivel megegyezően 1,3 milliárd forintra becsültük.

Azt tehát leszögezhetjük, hogy a kormánypártok országgyűlési választási kampánya és a kormány kvótanépszavazási kampánya közel azonos méretű volt. Bárki joggal teheti fel a kérdést: tényleg elhiggyük, hogy 2016-ban 8,6 milliárd forintba került az, ami 2014-ben 984 millióért megvásárolható volt? Okkal feltételezzük, hogy a kormányoldalon valaki, valamikor nem mondott igazat.

A megoldás: becsületesség. Na jó, akkor törvénymódosítás

Ahhoz, hogy a 2018-as parlamenti és az azt követő helyhatósági, valamint európai parlamenti választások, no meg a jövőben megtartandó népszavazások ne a kampánykorrupciótól legyenek hangosak, újra kell írni a kampányfinanszírozás szabályait. A PC és a TI már rengetegszer megfogalmazta, hogy miként kell kinéznie az átlátható és hiteles kampányfinanszírozási rendszernek. Az ennek érdekében tett legfontosabb javaslataink az alábbiak:

  1. Készpénztilalom: a pártok kincstári kártyán kapják meg és csak ezen a kártyán keresztül költhessék el az állami kampánytámogatást.
  2. Nyilvános kampányszámla: minden párt, a kormány és a politikai kampányt folytató civil szervezetek legyenek kötelesek a világhálón elérhető, részletes kampányköltési beszámolót készíteni.
  3. Kockázat a pártok oldalán: a pártok legyenek kötelesek visszafizetni az állami kampánytámogatást, ha nem szerzik meg a szavazatok legalább 2 %-át.
  4. Álcivilek ne kampányolhassanak: a kormány, az önkormányzatok és a valódi vagy álcivil (pld.: CÖF) szervezetek politikai kampányainak az értékét le kell vonni az adott párt által elkölthető kampánypénzek összegéből.
  5. Nyilvános árak: a sajtóreklámokon túl az óriásplakátok és a közterületi hirdetések tarifáit is legyen kötelező nyilvánosságra hozni, a reklámcégek minden politikai hirdetőnek csak azonos, nyilvános árakon adhassanak reklámfelületeket.
  6. A kampány ≠ társadalmi célú hirdetés: meg kell tiltani, hogy a kormány társadalmi célú reklámnak álcázva kampányoljon.

Bár a kormánypártok már saját ígéretükhöz képest is késésben vannak, ha összekapják magukat, a kívánt új szabályozás még éppen elkészülhet 2017 tavaszáig, és akkor minden párt, a kormány és a választási szervek is felkészülhetnek a szabályos és átlátható kampányra.

***

A népszavazási kampányköltések vizsgálatának módszertanáról

A 2016. augusztus-október közötti időszak kvótanépszavazással összefüggő közterületi hirdetéseinek darabszámát, valamint a közterületi hirdetések listaárait az Outdoor Media Audit hirdetésfigyelő cégtől vásárolt adatokból állapítottuk meg. A közvetlen lakossági kampányeszközök darabszámát a TNS Hoffman által 1123 fős reprezentatív mintán, 2016. szeptember hónap folyamán, személyes megkérdezésével végrehajtott véleménykutatás eredményei alapján állapítottuk meg. Az egyes politikai direktmarketing termékek (szórólapok, levélpostai küldemények) egységárát – a 2014. évi országgyűlési választási kampányköltések vizsgálatához hasonlóan – az adott termékek nyilvános listaárai alapján állapítottuk meg. A 2014. évi országgyűlési választási kampányköltésekre vonatkozó megállapítások a Transparency International, a Political Capital, a K-Monitor és az Átlátszó.hu részvételével végrehajtott kampánymonitor-kutatás eredményeként készült Kampányköd – Kampányfinanszírozási tanulságok és javaslatok című tanulmányból származnak.

***

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*