Home » Álláspontok, Elemzések, Featured, Headline

Kompenzáció – csak mutatóba

11 October 2011 Szerző: Címkék:, Nincs komment

A Fidesz választásirendszer-koncepciójának újabb részletei kerültek nyilvánosságra. A Lázár János által ismertetett tervek szerint jelentősen átalakul a választási rendszer kompenzációs mechanizmusa: megszűnik a különálló kompenzációs lista, helyette az országos listás szavazatokhoz számítják hozzá a töredékszavazatokat; változik a töredékszavazatok forrásának köre. VETŐ BALÁZS, a Haza és Haladás Közpolitikai Alapítvány blogján nyáron publikált részletes választási modell segítségével ezen új szempontok hatásait vizsgálja.

Az új kompenzációs eljárás működése

A Fidesz frissített elképzelései szerint a kompenzációt nem egy külön erre a célra létrehozott listával oldják meg, hanem a listás mandátumelosztás rendszeréhez illesztik hozzá: a pártlistákra leadott szavazatokkal vegyítik a vesztes egyéni jelöltek szavazatait, valamint azokat a győztes jelöltre leadott voksokat is, amelyeket a mandátum elnyeréséhez szükséges 50 százalék plusz 1 szavazaton túl adtak le.

Ennek megfelelően a választásirendszer-modellben mindhárom vizsgált választás (2002, 2006, 2010) esetében először pártonként országosan összesítettük a vesztes jelöltek szavazatait. Ezután kiszámítottuk a győztes jelöltek 50 százalék plusz 1 szavazaton felüli szavazatmennyiségét, amelyeket szintén országosan számoltunk össze pártonként. Végül mindkét töredékszavazat–típust hozzáadtuk az adott párt listás szavazatmennyiségéhez

Az így kialakított kompenzációs szavazatszámokat országos összegeztük és ezt osztottuk el a kiosztható listás mandátumszámmal (90 mandátum).

Az így kapott szám lett az egy mandátum elnyeréséhez szükséges szavazatszám. Ezzel osztottuk el a pártok kompenzációs szavazatmennyiségét, az eredményül kapott hányados egészrészét tekintettük a pártok listás mandátumszámának. Ha az egészrészek összege nem érte el a 90 mandátumot, akkor a fennmaradó mandátumokat az osztási maradékok sorrendjében adtuk a pártoknak.

A kompenzációs eljárás hatásai

Az elemzés alapját jelentő modellben a 200 országgyűlési mandátumból 110 sorsa egyéni választókerületekben dőlt el, a fennmaradó 90 mandátum pedig listás rendszerben lett kiosztva. A modell korábbi — kompenzáció nélküli — eredményei azt mutatták, hogy lehetséges egy olyan új választási rendszer kialakítása, amely a korábbi választások támogatottsági adatait felhasználva azonos politikai eredményt hoz létre.

Ezen a bejelentett kompenzációs eljárás bevezetése sem változtat: a 2010-es választás adatainak bázisán így is erőteljes kétharmados többsége alakul ki a Fidesz–KDNP szövetség mögött; a 2002-es és a 2006-os eredmények alapján pedig szűk baloldali többség jelenik meg.

A 2002-es és 2006-os szoros eredmények esetén 3 mandátum helyét módosítja a kompenzáció, ezeket az MSZP-től és a Fidesztől csoportosítja át az SZDSZ-hez.  A 2010-es viszonyok között már az MSZP is a kompenzáltak közé tartozik, a Fidesz 13 mandátumos vesztesége így a három ellenzéki párt között oszlik meg.

Az új kompenzációs mechanizmus két komponense közül a veszteseket kompenzáló elem a meghatározó. Ennek oka az, hogy míg ezen az ágon minden választási szituációban több százezres, akár milliós nagyságrendben jutnak a pártok töredékszavazathoz, addig a győzteseknek járó kompenzációs szavazatnyereség ennél jelentősen alacsonyabb. Szoros választási eredmény esetén gyakorlatilag elenyésző a győztesnek járó plusz töredékszavazat mennyisége, nem éri el az egy mandátumhoz szükséges szavazatszámot. Nagyarányú győzelemnél — mint amilyen a 2010-es Fidesz–KDNP siker volt — azonban a legerősebb szereplőt már többletmandátumhoz juttatja ez az elem.

Eljelentéktelenedő kompenzáció

Miközben a Fidesz által javasolt új választási rendszer a kompenzációs mechanizmust a korábbinál több elemből építi fel, aközben a választási végeredményt befolyásoló súlyát jelentősen csökkenti.

Az elmúlt három választás során a rendszerváltás óta érvényben lévő választási szabályok alkalmazásával a teljes mandátumszám 16-18 százalékának sorsa dőlt el a kompenzáció működése során. Az új szabályozás szerinti eljárás esetében ez az érték jelentősen alacsonyabb, 1,5-6,5 százalék közötti, sokkal kisebb lehetőséget biztosít tehát a választáson vesztes szereplők kompenzálásra.

Leave a comment!

Add your comment below, or trackback from your own site. You can also subscribe to these comments via RSS.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar.

*